- Hvordan lever Mascot Høie opp til den norske Åpenhetsloven?
Som norsk virksomhet er Mascot Høie forpliktet til å utføre aktsomhetsvurderinger - due diligence - på samme måte som vi er forpliktet til å informere og redegjøre for vårt arbeid rundt dette. Due diligence skal utføres i henhold til OECD's retningslinjer.
Due diligence spiller allerede en vesentlig rolle i Mascot Høies måte å drive virksomhet på, hvor jobben med vår verdikjede i høy grad beror på risikovurdering og -styring, men også på tett samarbeid og partnerskap med våre produsenter. I forbindelse med at Åpenhetsloven trer i kraft har vi systematisert vårt due diligence arbeid, både for å sikre høyest mulig positiv effekt, men også for å gjøre temaet mer tilgjengelig. Fra 2022 skal vi utvide vår kommunikasjon og informasjon rundt dette arbeidet.
Det økende kravet til kommunikasjon dekker også informasjonsrett og redegjørelsesplikt. Informasjonsretten betyr at våre kunder og andre interessenter har rett til informasjon om hvordan vi som virksomhet håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser i vår virksomhet og verdikjede. Vi håper at denne FAQ kan være innsiktsfull i forhold til en del av dette arbeidet og imøtekommende på noen av de spørsmål som måtte komme av dette. Vi anbefaler å lese våre to nyeste rapporter - CSR Rapport 2022 og Due Diligence Rapport 2022 - som inneholder mer detaljert informasjon rundt vårt arbeid. Skulle du ha ytterligere spørsmål er vi klare til å hjelpe deg.
Ta kontakt med oss på mail, sustainability@hoie.com
Redegjørelsesplikten betyr at vi som virksomhet har plikt til å offentlig redegjøre for vårt due diligence arbeid. Redegjørelsen skal være tilgjengelig på vår hjemmeside og oppdateres årlig, senest 30. juni.