I mer enn 170 år har Høie satt sitt preg på skandinaviske hjem. Kombinasjonen av topp kvalitet, gode design og en innovativ holdning, har ført til at Høie fortsatt er den mest anerkjente merkevaren innen sengetøy, dyner, puter og pledd. Høie står sterkt i folks bevissthet som synonymt med kvalitet og høy komfort. I dag selges og markedsføres våre merkevarer hovedsakelig på det nordiske markedet men vi eksporterer også en stor andel av våre produkter utenfor Norden. Alle med forskjellige krav til egenskaper, farge og design - men alle har de den gode og anerkjente Høie kvaliteten!  

LITT OM HISTORIEN

I 1850, ble det startet produksjon av tekstiler i Høie-vassdraget helt sør i Norge. Tilgangen på ubegrenset mengder med rent norsk fjellvann var det viktigste bidraget til at kvaliteten på stoffene ble kjent som de beste i Skandinavia. De første hundre årene hadde Høie et bredt spekter av varer før de besluttet å spesialisere seg innen utstyrsektoren. Et hardt marked presset frem det innovative hos ledelsen og nyhetene kom på løpende bånd.

Som første norske bedrift bestemte Høie seg for å satse på ferdig sydd sengetøy samtidig med at de lanserte de første fargede dynetrekk og laken. Dette prosjektet fikk en tung start da husmødrene var vant til å sy alt selv og det kun i ensfarget hvitt stoff, men fabrikken var ustoppelig med sine gjennomarbeidede design og velbegrunnede nyheter og fikk etter hvert et godt fotfeste i markedet. Skepsisen var også stor da kjolestoffet ”Lille Marthine” i krepp ble lansert i 1955 med budskapet om at man slapp rulling og stryking. Men gjennombruddet kom - og innovatøren Høie hadde skapt et unikt begrep som ble kjent langt utenfor Skandinavias grenser. Høie krepp er også kjent i dag som en spesiell veveteknikk som sørger for luftlommer mellom kroppen og sengetøyet noe som gjør at den føles ”lun om vinteren og sval om sommeren”. Og spesielt gøy er det at Høie var først i verden med å lansere krepp på sengetøy. Endelig kunne husfruen ta en tur til byen i istedet.

Høie har gjennom tidene hatt mange eiere men det er trolig de tre generasjonene med familien Jebsen som eide og drev fram fabrikken fra 1904 og frem til 1990 som har hatt størst påvirkning på utviklingen. Gründerevnen og innovative satsinger kombinert med stor vekt på reklame og PR var nøkkelen til suksessen. I 1957 var de også de første ute med krympefri behandling av stoffene samtidig med at Jebsen drev gjennom ideen om at produktene skulle ha en lekker innpakning ute i butikkene. Det ble dermed innført gjennomsiktige cellofanpakninger med en tydelig vare-deklarasjon på allerede den gang.  


En innovativ holdning har alltid vært til stede ved vannfallet på Mosby samtidig med at gode kontrollrutiner sikret at alle produkter holdt topp standard. Alt ble testet; slitestyrke, fargeekthet, kokevaskekthet, krympeegenskaper, strekk- og rivestyrke samt strekk i sømmene. Intet ble overlatt til tilfeldighetene den gangen heller. Siden den gangen har nye moderne produksjonsmetoder utviklet stoffene ytterligere. Kravet til førsteklasses råvarer i 100% ren myk bomull er opprettholdt sammen med førsteklasses kunnskap om å finishere de mykeste og beste stoffene til sengetøy, dyner og puter.

I 2009 måtte dessverre produksjonsdelen for sengetøy legges ned i Norge da det ikke lenger var mulig å drive økonomisk lønnsom produksjon i Norge. Det var svært viktig å ta vare på arven og det ble gjennomført grundig opplæring for å sikre at kunnskapen fortsatte til nye generasjoner - og at kvalitetene ble ivaretatt. Likevel kan Høie i dag være stolte av å produsere på hjemmebane - nå er det dynene og putene som produseres her. Under ledelse av gründer Morten Berg ble Høie kjøpt opp av Mascot et tiår tidligere, som gjorde det mulig å fortsette med norsk produksjon av dyner og puter. Og nå ble alt samlet på Brekstad. Dette danner grunnlaget slik vi kjenner Høie i dag, under selskapsnavnet Mascot Høie.  

HISTORIEN OM MASCOT HØIE AS

Berg Tekstil som firmaet først ble kalt, har produsert dyner og puter på Brekstad i Sør-Trøndelag siden 1987, under ledelse av gründer Morten Berg. Det begynte med produksjon av dyner og puter, samt soveposer. Etter hvert ble vårt satsingsområde bare dyner og puter, og vi lanserte merkevaren Mascot over hele Skandinavia. Fabrikken har hatt en kraftig vekst i både produksjon, omsetning og antall ansatte siden den først ble etablert, og fusjonerte også med dynefabrikken Norsov i 2003. Fabrikken har nå moderne lokaler og produksjonsutstyr, som gir en effektiv produksjon med høy kvalitetskontroll.

For å få et bedre grep om et marked i stadig utvikling, kjøpte Mascot Berg Tekstil opp Høie AS i 1999. Foruten Norges sterkeste merkevare på sengetøy – fikk vi da også ærverdige Berger pledd, NF i Sverige og 150 år med skandinavisk tekstiltradisjon og to nye produktområder; sengetøy og pledd på kjøpet. I 2005 valgte man å endre merkenavnet på pledd fra Berger til Høie. Høie vant prisen Årets Merkevarebygger i 2017 kåret av Norsk Industri, Logistikkprisen i 2017 og ble kåret som Årets Produsent i 2019 av Bo Bedre Design Awards.

Høie skal produsere kvalitet som varer i generasjoner. Høie er bevisste på at jordkloden og tekstilbransjen står overfor store utfordringer. Vi mener at vi som bedrift og vi som forbrukere har et felles ansvar for planeten vår. Derfor skal vi produsere og utvikle med tanke på kvalitet, miljø og samfunn. Det skulle bare mangle. Vi har samlet mer informasjon om vårt samfunnsansvar under Høie Care. Målet er komfort med god samvittighet - og samtidig skape et rom for å drømme.