Videre til nasjonal VEKSTSKAPER-finale
Morten Berg, eier og gründer av Mascot Høie, høstet i går stor oppmerksomhet da han gikk videre til nasjonal vekstskaper-finale i Oslo! Berg, som allerede har sørget for å ha booket den rimeligste billetten ned til Oslo, har all grunn til å være stolt.
Det er EY (tidligere Ernst & Young) som hvert år gjennomgår samtlige norske aksjeselskaper i jakten på Norges beste vekstskaper. I løpet av oktober gjennomføres seks regionale finaler, og de tolv aller beste kandidatene herfra går videre til den nasjonale finalen i Oslo - som går av stabelen tirsdag 28. november.
Det startet med en maskin fra 1939
Skal du lykkes med tekstil i Norge og klare å konkurrere mot land som Kina - så er kost og effektivitet nøkkelord. For ganske nøyaktig 30 år siden startet Morten Berg det som da het Berg tekstil på Brekstad. Den første karverkmaskinen ble kjøpt brukt av opparbeidet egenkapital. Og den "nyinnkjøpte" maskinen fra 1939 fikk nytt liv i 1987 da Berg startet med produksjon av dyner og puter. En ny maskin var det rett og slett ikke økonomi til. Og arbeidskraft? Jo, da stod Morten selv og hans første kollega, Helge Brodersen, på produksjonslinjen. Helge er forøvrig produksjonssjef også i dag.
Og kostkontroll er blitt en del av Morten og familien sitt DNA. De to små døtrene var ofte med på jobb. Da satt de på skjærebordet med fargelegging, men det var kun på kopier fra fargeleggingsboka, ingen fikk fargelegge direkte i den.
Den gang ble det produsert 50 000 dyner og puter årlig på Brekstad, det gir et snitt på 140 om dagen. Den gamle maksinen er for lengst skrotet - og i dag har Berg utviklet en moderne maskinpark. Det har ført til at Mascot Høie har differensiert seg på produktkvalitet og har en posisjon i markedet med høy kvalitet til god pris. Til sammenligning produseres det i dag 5000 dyner og 7000 puter daglig på den moderne fabrikken på Brekstad.
Strategisk oppkjøp
Gjennom allianser, fusjoner og nøysomt arbeid klarte Berg Tekstil å komme i posisjon til å kjøpe Høie i 1999. Merkevaren Høie var godt kjent i Skandinavia og selskapet fikk nå en arv som har en historie tilbake til 1850. Kjøpet var en sterk strategisk beslutning for å få kontroll på det skandinaviske markedet. I tillegg til dyner og puter, utvikler nå selskapet også sengetøy og pledd under merkevaren Høie. Dette danner grunnlaget for Mascot Høie slik vi kjenner den i dag.
Morten Berg har betydd enormt for vekst og næringsliv på Ørlandet - og selskapet har også tatt turen over fjorden med et avdelingskontor i Trondheim.
At oppmerksomheten tildeles Berg samme året som fabrikken feirer sitt 30 års jubileum er jo ekstra stas. I dag er det over 120 ansatte i Mascot Høie. Omsetningen i 2017 er forventet å bli 310 millioner.